Nachádzate sa tu: Titulná stránka / Prečo starostovia nenavrhli šetrenie na sebe, ale len na svojich občanoch?

Prečo starostovia nenavrhli šetrenie na sebe, ale len na svojich občanoch?

Viete, koľko zarába Váš starosta a aké bude jeho odstupné? Vedieť nemusíte, hlavne, že ho zaplatíte http://moje.hnonline.sk/node/3738

Peter Bologa

http://moje.hnonline.sk/node/3738

Prečo starostovia nenavrhli šetrenie na sebe, ale len na svojich občanoch? Viete, koľko zarába Váš starosta a aké bude jeho odstupné? Vedieť nemusíte, hlavne, že ho zaplatíte.

Keď nám Juro Kukla hovoril zážitky z Brunoviec, nevychádzali sme z úžasu. Ignorovanie zákonov v jeho obci bolo bežné ako striedanie dňa s nocou. Nebol jediným rečníkom, obecní mocipáni sa na viacerých miestach krajiny medzi Tatrami a Dunajom riadia vlastnými zákonmi. Zákon o obecnom zriadení sa síce s nadsázkou označuje za obecnú ústavu, no s jeho vymáhateľnosťou to nie je také samozrejmé. Zákonu chýba sankčná časť, preto sa deje na Slovensku to, čo sa deje. Aj preto poslucháči a zároveň Jurajovi spolurečníci nemohli nekonať. A tak vzniklo Združenie občanov miest a obcí Slovenska. Združenie tohto charakteru na „politickom trhu“ chýbalo. Založili ho komunálni poslanci a občianski aktivisti.

ZOMOS má širokú agendu, ktorú spája transparentnosť, informovanosť obyvateľstva a participácia občanov na výkone verejnej moci. Dvadsaťjeden rokov po zmene režimu nám občianska spoločnosť stále chýba, volení zástupcovia presadzujú svoje záujmy, klientelizmus a korupcia je v regiónoch vecou obvyklou. Na Slovensku neexistovala organizácia, ktorá by komplexnejšie riešila problémy občanov s miestnou samosprávou. Že je tých problémov až až, nemusím nikoho presviedčať.

Primátori a najmä starostovia svoju organizáciu majú – ZMOS. ZMOS háji predovšetkým ich záujmy, preto bol vznik ZOMOSu nevyhnunosťou.

ZMOS sa, samozrejme, ohradil voči prvej výraznejšej aktivite ZOMOSu. Veď prečo aj nie? ZOMOS totiž navrhol zrušenie odstupného pre starostov. Zašliapnutý otlak ihneď vyvolal reakciu. Typicky starostovskú. Neprípustné. Bodka. Obce musia šetriť, kde sa len dá, no na starostovom odstupnom sa šetriť nemôže. Pripomeňme si, že plat starostu sa stanovuje podľa Zákona č. 253/1994 o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest. Počíta sa ako násobok (koeficient podľa počtu obyvateľov) priemernej mzdy, ktorý môže obecné zastupiteľstvo zvýšiť až na dvojnásobok. K tomu prirátajme odmenu, ktorá môže byť až 50 percent zo súčtu platov za celé obdobie. Napríklad v obci, ktorá má 1300 obyvateľov, je zákonný plat starostu 2,2 x 744, čiže 1.636,8 eur (bezmála 50 tisíc Sk), no takmer nikdy nezostane len pri základnom plate. Povedzme, že sa poslanci obecného zastupiteľstva rozhodnú pre zlatú strednú cestu a schvália svojmu starostovi 0,5-násobné zvýšenie. Mesačný plat starostu takejto obce je zrazu približne 2.450 eur (74-tisíc Sk). Každý starosta si zaslúži na konci roka odmenu, trebárs 30 % – 8800 eur (vyše 260-tisíc korún). Myslím si, že starostovia nezarábajú málo. Nepochopiteľné preto je, že po odchode z funkcie majú zobrať 5-mesačné odstupné. Je to číry ekonomický nezmysel. Prečo by mali byť starostovia zvýhodnení oproti iným ľuďom zamestnaným na dobu určitú? Sú zvolení na 4 roky, z práce sú uvoľnení na výkon funkcie, tak prečo odstupné? Zamestnanec pracujúci na dobu určitú predsa nedostáva odstupné. Pre spravodlivosť je nutné uviesť, že odstupné poslancovi NR SR patrí do rovnakej kategórie. ZOMOS prišlo s iniciatívou, aby sa daná výhoda starostom zobrala. Odpoveď na seba nenechala dlho čakať. Starostovia neargumentujú ničím závažným, žiadnou logikou, len pripomínaním, že poslanci NR SR sú na tom rovnako a osočovaním ZOMOSu prostredníctvom ZMOSu. Nič iné sa nedalo čakať. Fiškálna decentralizácia naviazala príjmy obcí (popri miestnych daniach a iných obecných príjmoch) priamo na daň z príjmu fyzických osôb. V čase, kedy ekonomika rástla závratným temtom a tým pádom i výnosy z tejto dane, obecné kasy sa prepĺňali viac, ako bolo plánované, starostovia míňali, čo to dalo. Čo takto odkladanie na horiše časy? Doma to tak bežne robíme, ale s erárnym nás to ani nenapadne? Veď keď bude zle, starostom už bude niekto iný... A ak aj pri prázdnejšom válovčeku zostanem, budem natŕčať ruku. Presne to sa dialo v posledných rokoch, kedy príjmy z podielových daní klesali. Starostovia pýtali a upozorňovali, že budú zatvárať školy, prestanú svietiť,... A čo takto povedať celú pravdu: „Chcete, aby sme zatvorili školu, prestali odhŕňať sneh alebo neschválili starostovi odmenu?“ Lebo tak sa veci majú.

Sú obce a starostovia, na ktorých moje tvrdenia neplatia a nie je takýchto starostov málo. No vo väčšine sú tí prví.

Zrušenie päťmesačného odstupného by bolo spravodlivým riešením, lebo by starostov zrovnoprávnilo s ostatnými zamestnancami na dobu určitú a bolo by aj riešením správnym, lebo by v ťažkých časoch ušetrilo obciam dovedna približne 10 miliónov eur.

Preto sme sa ozvali. Lebo nám na fungovaní našich miest a obcí naozaj záleží.

Akcie dokumentu

« November 2017 »
November
PoUtStŠtPiaSoNe
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930